verandering heeft tijd nodig

Maar het is niet altijd zo dat tijd wonderen doet. Het is wát je doet in die tijd dat je al of niet in je opzet zal doen slagen. Klinkt het volgende bekend in je oren?

  • We kunnen geen extra projecten aan. We krijgen alles nu al amper rond!

  • Extra begeleiding? Daar heeft het team geen tijd voor. We moeten nu gewoon vooruit, en snel!

  • Die nieuwe software: waarom gebruikt mijn team dat niet meteen zoals het hoort?

  • Die belangrijke verandering: ik heb het al drie keer verteld, maar het team doet er gewoon niets mee.

  • Waarom moeten we veranderen? Willen we dat echt?

Dit is ùaar een handgreep van alle elementen die we ooit letterlijk hebben meegemaakt. Een kort zinnetje, met enorm veel onderliggende weerstand eronder. Met enorm veel vertraging tot gevolg. En met hoge risico’s op misbegrip, miscommunicatie, tegenwerking en afhaken. Dat moeten we anders kunnen! Toch?


VERANDERMETHODIEK

Verander management is een vaak over het hoofd geziene tak van sport: project management krijgt steeds de meeste aandacht. Terecht? Best wel: een project realiseren binnen tijd, budget en kwaliteitsdoelstellingen is sowieso al geen kattenpis. Maar anderzijds vergeten aan change management te doen is een veel gemaakte fout.

Verandermanagement ontstond uit de gedragswetenschap, met Kotter, Lewin en Kubler-Ross als voornaamste standaarden. Wij volgen voornamelijk de ADKAR® methodiek van Prosci als coaching mechanisme om groepen mensen optimaal doorheen de transformatie te laten samenwerken. Het omhelst vijf cruciale stappen:

  • Awareness - bewustzijn

  • Desire - verlangen

  • Knowledge - besef

  • Ability - vermogen

  • Reinforcement - bekrachtiging


omkadering

Belangrijker dan het puristisch volgen van een voorgeschreven methodiek vinden wij belangrijk dat een veranderaanpak bestaat uit:

  • Strategische visie centraal: als leider bepaal jij de richting van je bedrijf.

  • Bouw je bedrijfscultuur die projectdoelen overstijgt, met je mensen centraal.

  • Participatie van je team is cruciaal: betrek hen doorheen de ganse transformatie.

  • Meet je tussentijdse resultaten en vier ze met het ganse team.

  • Vergelijk met andere bedrijven en durf je plan iteratief aan te passen.

  • Blijf wendbaar: bepaal haalbare doelen met in een zo kort mogelijke tijdsspanne.

En los daarvan bieden modellen uit de theorie van zelfsturing en zelforganisatie vaak een mooie aanvulling. Ook hier: niet op dit puristisch toe te passen, maar als inspiratiebron om je eigen transformatie vorm te kunnen geven.