Een nieuw project start
Het kan hier gaan om een project die een belangrijke verbetering binnen het bedrijf beoogt. Of meer: het kan gaan over de start van een nieuwe entiteit. Of nog meer: de start van een nieuw bedrijf, binnen de bedrijvenkoepel of volledig van scratch. Er is dus verschil in context, maar het is duidelijk: een plan is nodig.
Daarbij hoort uiteraard een plan. Heb je een business plan gemaakt ? Fijn.
Is je een business plan dat document dat je maakt waarmee je naar de boekhouder gaat om een nieuwe entiteit op te starten, dat erbij hoort om aan de wettelijke verplichtingen te voldoen?
Of is het eerder een financieel plan? Bouw je je bedrijf vanaf een wit blad papier of is het een spin-off van een grote organisatie?
Houdt het rekening met alle deelaspecten van de bedrijfsvoering?
Je bedrijf groeit?
In grote bedrijven bestaat meestal de gewoonte - het zou de standaard moeten zijn - om een drie- of vijfjarenplan op te stellen en aan de aandeelhouders voor te stellen om hun vertrouwen te vragen.
Maar ook voor KMO’s en non-profit organisaties houdt dit steek: de druk van buitenaf is vaak niet zo hoog. De bedrijfsleider is vaak zelf ook aandeelhouder, of meerderheidsaandeelhouder. Dat maakt dat de druk minder is om rigoureus een plan op te stellen en dat na verloop van tijd te evalueren.
En of het nu een bedrijf of een non-profit organisatie bent: een business plan zou er toch moeten liggen, toch? Zeker wanneer een nieuwe ambitie op tafel ligt, of er gebroed wordt op nieuwe ambities, is terug rond de tafel gaan zitten om een business plan te maken geen onnodige luxe.
Maak je business plan samen met MBDX
MBDX werkt graag met je samen om een evenwichtig business plan op te stellen. Het bundelt een groot aantal factoren in één integraal, transversaal plan:
Context: Maatschappelijke & business context, business idee
Strategisch plan: Missie en visie, Crossing the chasm, 5-jaren plan, Groeistrategie, Waardencreatie, 5 forces, Value curve (Blue ocean), Judo strategie
Marketing plan: Branding, marketing audit, SWOT, marketing strategie, marketing mix beslissingen
Organisatie: Bedrijfscultuur, Structuur in opstartfase en groeiplan, operationeel plan, risico’s, partnerships
Financieel plan: sensitiviteiten analyse, base case, best case, worst case
En we maken samen een samenvatting en een executive summary. Zo ben je klaar om zowel intern als extern met je stakeholders gesprekken te voeren over participatie, samenwerking, uitwerking, uitvoering.
Het proces om er samen te komen gaat stapsgewijs en iteratief. Het kan gebeuren in een periode waarin het kernteam zich opsluit, ofwel gespreid over een periode.
Om iteraties toe te laten en ook te denken aan de menselijke factoren, prefereren wij vanuit MBDX de stapsgewijze, stelselmatige aanpak, op een mooie locatie, weg van de dagdagelijkse realiteit van het bedrijf. Beide methodes kunnen werken. Hoe zie jij het voor jou case?